Vous êtes ici : Accueil > Actualités > Elektronische betaling voor alle bedrijven - Brussel – Anderlecht - Doornik

Elektronische betaling voor alle bedrijven - Brussel – Anderlecht - Doornik

Le 21 avril 2022
Elektronische betaling voor alle bedrijven - Brussel – Anderlecht - Doornik
Vanaf 1ste juli 2022, zijn alle bedrijven gevestigd in België verplicht om een elektronische betalingsysteem te bieden aan hun klanten. Het gaat om een beslissing van de regering en dus een nieuwe verplichting voor alle ondernemingen.

Welke bedrijven vallen onder deze wetgeving – Elektronisch betalen

De volgende bedrijven zijn onderworpen aan de verplichting om elektronische betalingen aan hun eigen klanten aan te bieden: bedrijven als natuurlijke personen, alle bedrijven (NV, BV, VOF, CommV, feitelijke vereniging en andere rechtsvormen), alle IVZW en VZW, ongeacht de uitgevoerde activiteit.

Een arts, een architect, de vrije beroepen, dienstverlenende bedrijven, handelaars zullen dus onderworpen zijn aan deze wetgeving.

Binnen welke termijn ? – Elektronisch betalen

De deadline voor het aanbieden van elektronische betalingen aan uw klanten is 01/07/2022. Het zal dus nodig zijn om uiterlijk op 30/06/2022 in orde te zijn.

Wat wordt bedoeld met elektronische betaling? – Elektronisch betalen

Bij elektronische betalingen gaat het om bankkaarten, mobiele betalingen, digitale betalingen, betalingen op basis van een QR-code, betalingen via een applicatie en via een website, enz.

Omvat geen elektronische betalingen: betaling via overschrijving, maaltijdcheque, ecocheque, consumptiecheque, cryptocurrencies andere virtuele valuta.

Wat zal gebeuren met contante betalingen? – Elektronisch betalen

Contant betalen mag nog altijd voor bedragen kleinder dan 3.000eur

Wat zijn de sancties ? – Elektronisch betalen

Bij niet-naleving van deze wetgeving inzake elektronisch betalen wordt een boete voorzien van € 26,00 tot € 10.000,00.

Ons tip : Elektronisch betalen

Sommige producten vereisen een levering van enkele weken vanaf de datum van de bestelling. Dit zal dus vroeg genoeg moeten gebeuren om de deadline te kunnen halen.

U moet uw klanten ten minste één elektronische betaalmethode aanbieden. U kunt er echter voor kiezen om er meer dan één te hebben.

Er zijn veel verschillende betaalmethoden: u moet daarom een ​​betaalmethode kiezen die past bij uw activiteit en uw bedrijf.

Als u een betaalterminal hebt (Bancontact / Visa / Mastercard, American Express), bent u al in orde met deze wetgeving.

Een betaalautomaat die enkel maaltijdcheques, consumptiebonnen en ecocheques aanvaardt, is niet toegelaten omdat u deze wetgeving niet naleeft.

Enkele voorbeelden – Elektronisch betalen :

Als u onderweg bent : mobiel betalen is geschikt.

Als u facturen uitgeeft: er wordt een QR-code op uw factuur geplaatst

Als u een handelaar bent: een betaalingsterminal is voldoende

Als u geen omzet genereert: u bent verplicht om minimaal één betaalmiddel langs elektronische weg aan te bieden.

Payconiq kan door alle bedrijven worden gebruikt: de kosten zijn gekoppeld aan het gebruik dat ervan wordt gemaakt. 

We blijven ter uwe beschikking voor verdere inlichtingen.

De gepubliceerde inlichtingen komen uit betrouwbare bronnen, we kunnen niet aansprakelijk zijn voor het gebruik die hiervan zal gemaakt worden. 

Bara-Compta bv – expert boekhoudkantoor en fiscaaladvies gevestigd te Anderlecht dichtbij de metrostation Veeweide

Goficom bv – expert boekhoudkantoor en fiscaaladvies gevestigd te Anderlecht dichtbij de metrostation Veeweide en te Doornik dichtbij Froyennes. 

Van Der Wilt Benoît – Expert-boekhouder fiscalist ITAA erkend en bestuurder van beide vennootschappen.